Σχέδιο Ασφάλειας Νερού προτίθεται να εκπονήσει ο Δήμος Κέας

Πρόταση χρηματοδότησης για τη σύνταξη Σχεδίου Ασφάλειας Νερού στο πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ καταθέτει, έπειτα από σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ο Δήμος Κέας, με στόχο την εξασφάλιση της ποιότητας του πόσιμου νερού.

Δεδομένης της ειδικής μέριμνας που δίνεται από τους νησιωτικούς Δήμους, σε ότι αφορά την επάρκεια, αλλά και στην ποιότητα του νερού, ο Δήμος Κέας προχωρά στη σύνταξη Σχεδίου Ασφαλείας Νερού, το οποίο θα συμμορφώνεται με τις προβλέψεις των Σχεδίων Διαχείρισης ΛΑΠ, για την κατάσταση των υδατικών συστημάτων και των προγραμμάτων μέτρων.

Σύμφωνα με την εισήγηση της Δημάρχου, κ. Ειρήνης Βελισσαροπούλου, το Σχέδιο Ασφάλειας Νερού αποτελεί ένα δυναμικό εργαλείο για τη διασφάλιση της ποιότητας του πόσιμου νερού στο σύστημα ύδρευσης από την πηγή έως και τον καταναλωτή, με βάση τη σχετική νομοθεσία και τις ισχύουσες ρυθμιστικές διατάξεις. Η σύνταξη και εφαρμογή του, αποτελεί πρόκληση για τους υπεύθυνους φορείς, τα στελέχη των οποίων μακροπρόθεσμα εξοικειώνονται με αυτό, το βελτιστοποιούν και εν τέλει επωφελούνται από την εφαρμογή του, ενώ η επιτυχία της εφαρμογής του κρίνεται στην καλή συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων σε συνδυασμό με την ανάπτυξη μιας πλήρους οργανωμένης διαδικασίας.

Γενικό θεσμικό πλαίσιο

Η Δήμαρχος, στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ανέφερε ότι στο πλαίσιο της πρόσκλησης VI του Προγράμματος ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ του Υπουργείου Εσωτερικών στον Άξονα Προτεραιότητας «Τοπική ανάπτυξη και προστασία του περιβάλλοντος» με τίτλο: «Σύνταξη / Επικαιροποίηση Γενικών Σχεδίων Ύδρευσης (Masterplan) και Σύνταξη / Επικαιροποίηση Σχεδίων Ασφάλειας Νερού», όπως αυτή τροποποιήθηκε, δίνεται η δυνατότητα στο Δήμο να χρηματοδοτηθεί για Σύνταξη / Επικαιροποίηση Σχεδίων Ασφάλειας Νερού.

Όπως αναφέρεται στα εγκεκριμένα ΣΔΛΑΠ, η υλοποίηση των ΣΑΝ θα γίνει κατά προτεραιότητα σε μεγάλες ΔΕΥΑ ή Δήμους ή Συνδέσμους νερού ύδρευσης. Μετά την έγκρισή τους τα ΣΑΝ θα κοινοποιούνται στη Διεύθυνση Υδάτων. Για την εκπόνηση των ΣΑΝ θα χρησιμοποιηθούν οι προδιαγραφές του Έργου «Τεχνική Υποστήριξη της Ειδικής Γραμματείας Υδάτων του ΥΠΕΚΑ για την καταγραφή προβλημάτων εφαρμογής της Οδηγίας 98/83/ΕΚ περί πόσιμου νερού στην Ελλάδα και διερεύνηση δυνατοτήτων υιοθέτησης Σχεδίων Ασφάλειας Νερού (Water Safety Plans)».

Τα Σχέδια αυτά θα πρέπει να είναι σύμφωνα με τις προβλέψεις των Σχεδίων Διαχείρισης ΛΑΠ για την κατάσταση των υδατικών συστημάτων και των προγραμμάτων μέτρων, ενώ θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη και οι ενδεχόμενοι Κίνδυνοι Πλημμύρας όπως έχουν αποτυπωθεί στα ΣΔΚΠ της Οδηγίας 2007/60/ΕΚ για Τ=100. Για το σκοπό αυτό θα πρέπει να έχουν τη γνώμη των οικείων Διευθύνσεων Υδάτων.

Η υλοποίηση των Σχεδίων θα γίνει σε ΔΕΥΑ ή Δήμους ή Συνδέσμους παροχής νερού ύδρευσης που εξυπηρετούν πληθυσμό ≥20.000 κατοίκων.

Βασικό εργαλείο για την ορθολογική διαχείριση υδατικών συστημάτων

Όπως σημείωσε η Δήμαρχος, «ο Δήμος μας προτίθεται να προχωρήσει στην υποβολή αίτησης χρηματοδότησης στο ως άνω Πρόγραμμα. Το κόστος για την Υλοποίηση Σχεδίου Ασφάλειας Νερού (ΣΑΝ) από το Δήμο Κέας με απώτερο στόχο την προστασία και την εξασφάλιση της ποιότητας του πόσιμου νερού των υδροληψιών του ανέρχεται στο ποσό των 60.000,00€ συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.»

Το ισχύον εγκεκριμένο Σχέδιο Διαχείρισης των Λεκανών Απορροής Ποταμών του Υδατικού Διαμερίσματος Νήσων Αιγαίου, το οποίο αποτελεί το βασικό εργαλείο για την επίτευξη της ολοκληρωμένης προστασίας και ορθολογικής διαχείρισης των επιφανειακών και υπόγειων υδατικών συστημάτων, περιλαμβάνει Πρόγραμμα Μέτρων όπου προσδιορίζονται οι δράσεις και οι ενέργειες που απαιτούνται για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2000/60/ΕΚ για την «θέσπιση πλαισίου κοινοτικής δράσης στον τομέα της πολιτικής των υδάτων», από τις καθ’ ύλην αρμόδιες υπηρεσίες.

Κύρια στοιχεία του Σχεδίου Διαχείρισης Νερού

Το εγκεκριμένο Πρόγραμμα Μέτρων του παραπάνω Σχεδίου Διαχείρισης περιλαμβάνει δύο κατηγορίες μέτρων, τα βασικά και τα συμπληρωματικά, εκ των οποίων το βασικό μέτρο με κωδικό ΥΥΣ EL0300150, προβλέπει την υλοποίηση των Σχεδίων Ασφάλειας Νερού (ΣΑΝ) από το Δήμο, με απώτερο στόχο την προστασία και την εξασφάλιση της ποιότητας του πόσιμου νερού των υδροληψιών του.

Το νομοθετικό πλαίσιο το οποίο αφορά στα όρια ποιότητας του πόσιμου νερού δεν εξαντλεί το όλο πρόβλημα διασφάλισης ασφαλούς πόσιμου νερού από τις Αρμόδιες Αρχές, καθώς η επίλυση των προβλημάτων δεν εξασφαλίζεται μόνο με τη θέσπιση κατάλληλων ορίων και την εποπτεία τήρησής των, αλλά προϋποθέτει μία ευρύτερη προσέγγιση, που να καλύπτει και προβλήματα δυνατοτήτων επίτευξης των τιθέμενων ορίων (π.χ. μέθοδοι επεξεργασίας, τεχνολογικές δυνατότητες, τρόποι λειτουργίας), επαρκούς προστασίας των προσλαμβανομένων νερών (προστασία φυσικών υδάτινων σωμάτων) και λειτουργίας και προστασίας του δικτύου διανομής (δευτερογενείς ρυπάνσεις, σφάλματα συνδέσεων κλπ.).

Τα Σχέδια Ασφάλειας Νερού αποτελούν μία ολιστική προσέγγιση που σχετίζεται με την ποιοτική διαχείριση των υδάτων από την πηγή του νερού έως και τη βρύση του καταναλωτή, υιοθετώντας την αρχή των «πολλαπλών φραγμάτων» (multiple barriers) και εστιάζοντας στην ανάγκη εφαρμογής μέτρων ελέγχου σε κάθε κρίκο της αλυσίδας υδροδότησης διασφαλίζοντας:

• την ελαχιστοποίηση παρουσίας ρυπαντών στο πόσιμο νερό από την πηγή,

• τη σωστή επεξεργασία του ύδατος ώστε να είναι κατάλληλο για πόση,

• τη σωστή διανομή σε δίκτυα ύδρευσης, ανεξάρτητα του μεγέθους των δικτύων αυτών.

Τα κύρια στοιχεία του Σχεδίου Ασφάλειας Νερού είναι συνοπτικά τα ακόλουθα:

• Εκτίμηση του υπάρχοντος συστήματος ύδρευσης. Είναι απαραίτητο να εκτιμηθεί αν το υπάρχον σύστημα διανομής νερού μπορεί να αποδώσει πόσιμο νερό που να ικανοποιεί τους ποιοτικούς στόχους της κείμενης νομοθεσίας με στόχο την προστασία της δημόσιας υγείας.

Η εκτίμηση αυτή, αφορά στον προσδιορισμό των πιθανών κινδύνων σε κάθε κρίκο της αλυσίδας υδροδότησης, το μέγεθος του κινδύνου, καθώς και τα κατάλληλα μέτρα που μπορούν να αναγνωριστούν για τη μετρίαση του ρίσκου και την επίτευξη του ποιοτικού και ποσοτικού στόχου για το πόσιμο νερό με επακόλουθη την προστασία της δημόσιας υγείας.

• Επιχειρησιακή παρακολούθηση κατάλληλης φύσης και συχνότητας, σε συγκεκριμένα σημεία στην αλυσίδα παροχής νερού για το κάθε μέτρο που αναγνωρίζεται, έτσι ώστε να εντοπίζεται εγκαίρως οποιαδήποτε παρέκκλιση από την επιθυμητή απόδοση. Η παρακολούθηση αυτή σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τον έλεγχο και παρακολούθηση της ποιότητας από τις Υπηρεσίες Ύδρευσης, αλλά δρα ως ενδιάμεσος συμπληρωματικός μηχανισμός ελέγχου ποιότητας, μεταξύ των υπεύθυνων φορέων αρχών και του τελικού χρήστη και

• Καταγραφή των διαχειριστικών ρυθμίσεων, όπως οι λεπτομέρειες του συστήματος εκτίμησης κινδύνου, η επιχειρησιακή παρακολούθηση και διαπίστευση ποιότητας, με την αναλυτική περιγραφή των συνθηκών λειτουργίας σε μια διαδικασία ρουτίνας, καθώς και η περιγραφή των διαχειριστικών ενεργειών σε περιπτώσεις διακινδύνευσης της ανθρώπινης υγείας οφειλόμενης σε μη αποδεκτή ποιότητα του πόσιμου νερού.

Συμπεριλαμβάνεται η ανάπτυξη υποστηρικτικών ενεργειών για την εξασφάλιση του βέλτιστου αποτελέσματος και καθορισμός εκπαιδευτικής κατάρτισης των απασχολούμενων με τα Σχέδια.

Πηγή: koinignomi.gr